Emmaüsinstituut Aalter

ASO-TSO-BSO

Download de projectfiche (.pdf - 6.6mb)

  • PROJECT3: Dagmar Van Gossum - Peter-Willem Vermeersch (KU Leuven 2e Master eindproject - docenten Peggy Winkels & Henk De Smet)

Er is geen samenhang tussen
de verschillende gebouwen

De huidige site kenmerkt zich door een scheiding van de gebouwen van de lagere graad en de hogere graden. De twee grote speelplaatsen spelen daarin een grote rol: ze zijn opgesplitst per leeftijd en zijn zeer ruim, waardoor ze uitwijkmogelijkheden bieden om conflicten tussen verschillende leerlingengroepen uit de weg te gaan. Het cohabiteren van deze verschillende groepen leerlingen, zoals de gemengde lagere graad, het ASO-TSO en het TSO-BSO moet meegaan met de inclusiegedachte van het onderwijs.

Aalter 3 - Ten Berge Aalter

De huidige scheiding tussen de twee leeftijdsgroepen en de historische aangroei van gebouwen heeft er echter voor gezorgd dat er geen samenhang is tussen de verschillende gebouwen op de site (fig.1). De toegangen en de circulatie zijn daardoor onduidelijk (fig.2) De school heeft nood aan een masterplan dat terug eenheid en duidelijkheid brengt op de site, zonder dat de onderverdeling volgens leeftijd moet sneuvelen.Aalter 3 - Ten Berge Aalter