Emmaüsinstituut Aalter

ASO-TSO-BSO

Download de projectfiche (.pdf - 6.6mb)

SitueringOntwerp

De school als een
educatief dorp

Met het samenvoegen van de technische afdeling met het ASO en TSO willen de studenten een flexibele leeromgeving creëren. Hierbij ontstaat zoveel mogelijk sociale interactie tussen studenten, docenten, administratie en de gemeente zelf. De school is geen leerfabriek, maar een educatief dorp. Door het slopen van de sporthallen ontstaat er één grote ruimte tussen de twee vleugels van de school. Deze vlakte wordt tot op ondergronds niveau doorgetrokken als buitencirculatie met centraal een patio. Op het gelijkvloerse niveau worden zes volumes over één bouwlaag aangebouwd aan de bestaande gebouwen (fig.1). Tussen de verschillende volumes worden loopbruggen voorzien. Project 1 - aalter Alle specifieke vaklokalen worden uit de bestaande gebouwen onttrokken en krijgen een plek in de nieuwe volumes. De bestaande gebouwen worden gebruikt voor alle klaslokalen. De daken van de nieuwe volumes worden ingericht als speelplaatsen. Ze hebben een verschillende ondergrond, zoals een groendak of een harde ondergrond (fig.2). Doordat de huidige schoolgebouwen twee verdiepingen hoog zijn hebben de speelplaatsen nog steeds een omsloten karakter. De vijf nieuwe blokken zijn geënt op de bestaande bebouwing en bevatten elk een ‘specialiteit’: een blok met ateliers en administratie, multimediablok, een klassenblok met polyvalente ruimte en refter, een sporthal en een wetenschapsblok. De gebouwen hebben een optimale relatie met de omgeving en met de bestaande bebouwing. Zo ligt het administratieve blok aan de ingang van de school, en wordt het auditorium gekoppeld aan het oude klooster als een open leercentrum. Elk blok heeft ook een eigen karakter: de ateliers hebben bijvoorbeeld grote ramen als uitstalraam naar hun medeleerlingen, en de ‘poly-refter’ heeft een flexibele glazen gevel die de patio bij de refter kan betrekken. (fig.3-4)

Project 1 - aalter

Bruikbaar
voor iedereen

De studenten gaan uitgebreid in op het ontwikkelen van een school volgens de principes van Universal Design. De school moet bruikbaar zijn voor iedereen, met een grote verscheidenheid in leerlingen, externe gebruikers, leeftijd, motorische of zintuiglijke capaciteiten. De hoofdingang van de school is vormgegeven als een hellend vlak dat ook voor rolstoelgebruikers toegankelijk is, en alle niveaus zijn via liften bereikbaar. Ook deuropeningen, gangen en klassen zijn ruim ontworpen voor rolstoelgebruikers. Dit maakt het gebouw voor een brede doelgroep van externe gebruikers toegankelijk. De school kenmerkt zich door een eenvoudig en intuïtief gebruik door bijvoorbeeld de uitspringende inkompartij van het secretariaat en de kleurtoekenning per volume voor oriëntering. Loopbruggen zorgen voor beperkte verplaatsingen tussen de verschillende gebouwen en zijn net als de balustrades veilig ontworpen. De klaslokalen en ateliers kenmerken zich tenslotte door een flexibele opstelling naar oppervlaktegebruik. Hun specifieke ligging vergemakkelijkt leveringen en extern gebruik. Met hun inzet voor het integreren van deze principes in hun denken en ontwerpen wonnen de studenten bovendien de architectuurwedstrijd georganiseerd door het Vlaamse Gelijkekansenbeleid.

Project 1 - aalter Project 1 - aalter