Ten Berge Berlare

Kleuter - Lager onderwijs

Download de projectfiche (.pdf - 5mb)


Één speelstraat,
twee scholen.

Het project start met een (her)interpretatie van het programma van eisen voor de school, en hoe dit programma wordt toegepast bij een klassieke benadering van een school. In de volgende stappen vormen klassen kleine clusters, en worden gemeenschappelijke ruimtes maximaal benut. Een verdere groepering en schakeling vormt één speelstraat en twee scholen (fig.1-2).

Berlare 2 - Ten Berge BerlareBerlare 2 - Ten Berge Berlare

Deze speelstraat vormt de structurerende ruggengraat tussen de kleuterschool en de basisschool. Ze wordt opgevat als publieke ruimte, en geeft toegang tot zowel de private klasruimtes en administratieve ruimtes, als de meer publieke, collectieve functies. De speelstraat kan echter op verschillende plaatsen afgesloten worden, waardoor ze zich in meerdere of mindere mate van haar publieke functie verwijdert, en waardoor ze ook de graad van publiekheid van de collectieve functies bepaalt (fig.3).
Berlare 2 - Ten Berge Berlare