Basisschool Godsheide

KLEUTERONDERWIJS - LAGER ONDERWIJS

Download de projectfiche (.pdf - 2.25mb)

Situering Ontwerp

Het groene binnengebied geeft de school een grotere publieke zichtbaarheid

Het groene binnengebied staat rechtstreeks in contact met de schoolsite. In de toekomst zal dit binnengebied gedeeltelijk omgevormd worden tot woongebied. De aanpak en ontwikkeling van dit gebied zal een belangrijke invloed hebben op het functioneren van de school. omgekeerd zal de inplanting en nieuwe organisatie van de school een stimulans kunnen zijn voor het gebruik en de beleving van het gebied. Het ontwerp koppelt de nieuwe woningen en de school aan het binnengebied. Hierdoor wordt het gebruik van de binnenzone groter (fig 1). Het groengebied wordt toegankelijk gemaakt voor voetgangers en fietsers, maar weert autoverkeer. Om te beantwoorden aan de vraag voor voldoende faciliteiten voor auto’s wordt extra parkeerruimte voorzien langs de randen van het groengebied. De parking naast de school, nu eigendom van het naastliggende bedrijf, wordt behouden. (fig 2).

Godsheide project Godsheide project

Een nieuw schoolgebouw plaatst zich als een langgerekt element aan de rand van het park, en creëert langs deze publieke binnenweg een nieuw gezicht voor de school. De pastoriewoning aan de straatzijde wordt behouden als gezicht voor de school aan de publieke weg (fig 3). De perceelsgrens van de school wordt niet als absoluut ervaren, het achterste gedeelte wordt mee opgenomen in het park. Op deze manier vloeien buitenruimte van de school en park in elkaar over (fig 4).

Godsheide project Godsheide project

Een centraal ontmoetingsplein tussen school en dorpsgemeenschap

Godsheide projectDe mogelijkheid het park te koppelen aan de school maakt de school bereikbaar vanaf de straat alsook vanaf het groene binnengebied. Hierdoor ontstaat de behoefte een centraal toegangspunt te creëren die beide toegangen bundelt. De huidige parking naast de school maakt deze behoefte nog groter. De drie toegangspoorten in de huidige situatie worden vervangen door een duidelijke toegangsweg met een centraal ontmoetingsplein. Vanuit deze centrale plek kunnen de verschillende schoolfuncties bereikt worden voor zowel schoolactiviteiten als buitenschoolse activiteiten. Het groeperen van de polyvalente functies rond het centrale binnenplein laat een gecontroleerd gebruik toe voor buitenschoolse activiteiten. Deze zijn makkelijk te onderscheiden en af te scheiden van de rest van het schoolgebeuren. Hier kruisen kinderen, ouders, leerkrachten, directie en dorpsbewoners elkaar (fig 5).

In de bestaande pastoriewoning aan de straat worden de administratieve functies zoals directie, secretariaat en vergaderlokalen ondergebracht. In het nieuwe langgerekte schoolgebouw aan het park bevinden zich de klassen. De kleuters gebruiken het gelijkvloers, in rechtstreeks contact met een speelkuil en overdekte speelplaats, de lagere school gebruikt de eerste verdieping. Tussen beide gebouwen ligt het centrale toegangsplein waaraan een verbindingsvolume grenst met polyvalente zaal, keuken en leraarslokaal. Deze wordt gebruikt als refter voor de lagere school en kan ingezet worden voor allerhande buitenschoolse en naschoolse activiteiten. In het hoofdvolume, ook in relatie tot het ontmoetingsplein, bieden ook de turnzaal en kleuterrefter een polyvalent gebruik (fig 6 - fig 7).

Godsheide project Godsheide project