Sint-Bernardusschool Knokke

Kleuter-lager onderwijs-ASO

Download de projectfiche (.pdf - 5mb)

Een reorganisatie
van de site

De analyses van de studenten besteden aandacht aan de reorganisatie van drie scholen verspreid over twee sites naar één enkele site. Bij het nieuwe programma van eisen wordt rekening gehouden met specifieke mogelijkheden om de bebouwde oppervlakte zo klein mogelijk te houden, zoals een ondergrondse fietsenberging, of het opnieuw innemen van ruimtes door verhuizen van andere functies.

Dit laat toe de groenzone zo groot mogelijk te houden. De studenten gaan onderzoekend te werk, en analyseren de impact van verschillende inplantingen en volumes op het terrein (fig.1).

Knokke 1 - Ten Berge Knokke

De verschillende volumestudies beantwoorden alle aan de vraag om de groenzone maximaal te behouden. De diversiteit van de oplossing toont echter aan dat de vertaling van zulke vraag geen eenduidig antwoord heeft. Vier extreme opties geven elk andere relaties aan tussen de verschillende schoolgebouwen, het park en de omgeving: een geconcentreerd bouwvolume op schaal van de omgeving, een drieledige structuur van de schoolsite, een visuele vrijwaring van het groen door ondergrondse klassen, en een paviljoenstructuur die kleinere groenzones benadrukt.

Door de kwaliteiten en tekorten van de verschillende opties te begrijpen naar onder andere zonering, oriëntering en volume krijgen de studenten enerzijds kennis van de site en omgeving, en evolueren ze anderzijds naar een duidelijke vertaling van het programma.