Vrije Basisschool Semmerzake

KLEUTERONDERWIJS - LAGER ONDERWIJS

Download de projectfiche (.pdf - 2.15mb)


Bert Goetvinck – Kirsten Verboven – Stefanie Donnée – Bram Vanhulle – Karel Bruylandt – Julie Vandenbussche – Tim De Pessemier – Jeroen Jonckheere – Toon Vermeer – Michiel De Vry

Situering Ontwerp

De bebouwing en de muren karakteriseren de open ruimtes

Semmerzake fig. 3Op de bestaande schoolsite worden enkel de turnzaal en het nieuwe sanitaire blok bewaard. Een smalle doorsteek voor voetgangers en fietsers vormt de verbinding tussen de hoofdstraat en de lagergelegen sportvelden (fig 3). De bebouwing en de muren structureren de buitenruimte en bakenen verschillende zones af met elk hun eigen sfeer en karakteristieken. De toegangen tot de verschillende delen van de school, de turnzaal en de lokalen van Kind & Gezin situeren zich alle langs deze smalle straat. Het open terrein aan de andere zijde van de schoolsite werd door de school aangekocht om er de toekomstige uitbreidingen te voorzien. Het nieuwe ontwerp gaat echter uit van een inbreiding op het bestaande terrein. Dit laat toe om van het aangekochte terrein een boomgaard voor de school te maken. Naast de smalle straat wordt ook aan de achterzijde van het terrein, vanaf de sportvelden, een toegang voor de school voorzien. (fig 4) (fig 5).

Semmerzake fig. 4 Semmerzake fig. 5

Een ommuurd binnenhof

De kleuterschool is ontworpen als een binnenhof, met een ommuurde speelplaats. Ze kan vanaf de voetweg bereikt worden via een steeg tussen de bestaande turnzaal en de nieuwe refter.  De klaslokalen richten zich met hun luifels op de ommuurde speelplaats, terwijl de duplexniveaus boven de muur uitkijken op de boomgaard en de straat. De restruimtes tussen schoolmuur en schoolgebouw worden ingezet als kleutertuintjes (fig 6).

Semmerzake fig. 6 Semmerzake fig. 7

Werken met natuurlijk niveauverschil

De achterste zone van het schoolterrein wordt ingenomen door de speelplaats en het gebouw van de lagere school. Het natuurlijk niveauverschil van het terrein wordt ingezet om de hoogte van het schoolgebouw te beperken en twee gezichten te creëren. Door het niveauverschil uit te vlakken op de speelplaats toont het gebouw zich daar slechts met één bouwlaag. De tweede bouwlaag bevindt zich ondergronds en kijkt uit op de lager gelegen sportvelden (fig 7). Op deze manier krijgt de school ook een gezicht langs de achterzijde, aan de parking en de sportvelden.