Sint-Gertrudiscollege Wetteren

ASO

Download de projectfiche (.pdf - 4,8mb)

SitueringOntwerp

Bressen slaan in de
bestaande bebouwing

De studenten willen de ingesloten schoolsite openbreken, zowel intern als naar de omgeving toe. Ze slaan op strategische plaatsen bressen in de bestaande bebouwing. Dit creëert een vlot circulatiepatroon over het hele terrein en tussen de verschillende niveaus van de schoolgebouwen en de speelplaatsen (fig.1).

Hiervoor voorzien ze een nieuwe toegang vanuit een rustige straat met voldoende parkeerruimte. De bestaande en nieuwe toegangen worden als ‘schoolpoorten’ gemarkeerd met een nieuw schoolgebouw: een klassenblok aan de oude, representatieve hoofdingang, een apart toegankelijke administratieblok met kleine doorgang aan de fietsenstalling, en een compact L-vormig blok met polyvalente klassen aan de nieuwe toegang (fig.2). Deze gebouwen zorgen ervoor dat de school naar de omgeving toe een duidelijk gezicht krijgt en fungeren eveneens als begrenzing van de school. Deze grens vinden de studenten noodzakelijk om binnen de schoolpoorten het gevoel van een eigen wereld te geven aan de leerlingen.

Nieuwe circulatiepatronen die
de school intern openbreken

De duidelijke begrenzing met de omgeving maakt binnen de site plaats voor een grote openheid (fig.3). Door te spelen met niveaus, passerelles, interne verbindingen en open hoeken krijgt de school een nieuwe vorm van circuleren die de school intern openbreekt.

Onder de huidige speelplaats wordt een sportzaal voorzien die in verbinding staat met de lager gelegen, dubbelhoge refter. De refter zelf is met grote glaspartijen verbonden met het sportveld, en ingeplugd op de bovenliggende klassenblok, die op haar beurt weer verbonden is met het sportveld en het nieuwe schoolgebouw (fig.4-5).

Circulatieruimte is méér dan
doodgewone doorgangsruimte

Aan de nieuwe schoolpoort wordt een compact L-vormig schoolgebouw ingeplant dat de gevraagde nieuwe klassen, themaklassen en polyvalente ruimte bevat. Dankzij de nieuwe toegang kan het nieuwe schoolgebouw met sportveld, fietsenstalling en refter apart gebruikt worden zonder hiervoor door een ander gebouw te moeten. Het bundelen van de themaklassen aan deze toegang moedigt extern en polyvalent gebruik nog extra aan. De klaslokalen zijn gelegen aan de binnenhoek van het gebouw, met grote ramen gericht naar het zuiden en het schoolterrein. De buitenhoek van het gebouw, de rugzijde, bevat de circulatieruimtes. Deze circulatieruimte is echter veel meer dan louter doorgangsruimte. Ze is ook studiezaal, bibliotheek, ‘hot-spot’, studio open school Sint-Gertrudiscollege Wetteren 4 projectieruimte, ontmoetingsplek, computerklas of klaslokaal (fig.6). Via boekenwanden, glazen schuifdeuren en mobiele bordsecties kunnen ruimtes afgeschermd of gegroepeerd worden.

De studieruimtes worden gedeeltelijk van de gang gescheiden door kastenwanden. Via de glazen schuifdeuren en de bordsecties kunnen ze afgesloten worden en kleinere klassen vormen of boekenkasten veilig afsluiten. Via draaibare kastenwanden kunnen ze ook uitgebreid worden met een bibliotheek en een grotere, themaklas vormen (fig.7). De hoek van het gebouw op de eerste verdieping is vormgegeven als een multifunctionele ruimte. Deze kan worden opengesteld tot ontmoetingsplek of zitruimte. Afgesloten door krijtborden wordt ze echter een ruime projectieruimte (fig.8). Hetzelfde principe is toegepast voor het hoeklokaal op de bovenliggende verdieping, waar een computerklas via schuifwanden kan afgesloten worden of algemeen toegankelijk kan zijn.