Sint-Martinusschool Zomergem

Kleuter-Lager onderswijs-ASO

Download de projectfiche (.pdf - 6.6mb)

Een grotere publieke ruimte
in het netwerk van de gemeente

Het belang van een scholencampus in een gemeente beperkt zich niet tot de grenzen van de schoolsite, maar heeft een zekere impact op schaal van de gemeente. Elementen zoals de kindgerichtheid van een publieke ruimte, samengebruik en functievermenging van schoollokalen en het creëren van een brede leef- en leeromgeving voor jongeren bepalen mee het draagvlak van de school voor haar gemeente. Het studentenwerk zoemt uit van de schoolsite tot de schaal van de gemeente. Het gaat op zoek naar scenario’s die de school integreren in de sociaal-culturele leefomgeving van de gemeente. Een functiekaart van Zomergem toont vier belangrijke clusters van activiteiten, met elk een eigen karakter.

Cluster B bevat hierbij de schoolsite Sint-Martinus, maar ook het instituut Sint Lutgardis, een rust- en verzorgingstehuis en een busstaanplaats. Tussen deze activiteitenzones liggen verscheidene solitaire groenzones en openbare gebouwen.

Door het bundelen en structureren van deze bebouwde en open ruimte kunnen netwerken gevormd worden die inspelen op lokale dynamieken en behoeften van de clusters (fig.1). Het integreren van kindgerichte voorzieningen slaat hierbij enerzijds op de speelvriendelijkheid van de omgeving, zoals verticale tuinen, beklimbare kunstwerken en stadsmeubilair, maar ook op de bereikbaarheid en veiligheid van de omgeving, zoals afzonderlijke wegels voor voetgangers en fietsers. Dit vormt dan ook het uitgangspunt voor het ontwikkelen van netwerken voor de zachte weggebruiker tussen de verschillende activiteitenzones (fig.2)

Project 1 - zomergemProject 1 - zomergem