Kouterschool Zwevegem

LAGER ONDERWIJS

Download de projectfiche (.pdf - 4.5mb)

Een volwaardig park
als publieke ruimte

Het park, restant van een oud kasteelpark, bestaat uit een collage van diverse stukken groen die geen duidelijk statuut hebben en waarbij structuur ontbreekt. Ook de randen van het park hebben geen duidelijke definiëring. De grote openingen die ze in het bouwblok laten, worden als storend ervaren, en langs enkele randen moeten auto’s het park in om hun garagebox te bereiken. Het park maakt niet actief deel uit van de publieke ruimte van de gemeente en wordt als ontoegankelijk ervaren. De vervallen sporthal en feestzaal in het park zullen gesloopt worden. Deze functies kunnen in de toekomst opgenomen worden in de nieuwbouw van de school zodat ze zowel ingezet kunnen worden voor schooldoeleinden als gemeentelijke activiteiten. De combinatie van een privaat programma (de school) en publieke activiteiten (sportzaal en feestzaal) in een publieke ruimte (het park) doet de studenten nadenken over de rol en het gewenste gebruik van publieke en private ruimte. De studenten besteden aandacht aan de omkadering en structuur van het park om deze groene ruimte opnieuw tot een volwaardig, aangenaam toegankelijk park te maken. De gebouwen die in en aan de rand van het park geplaatst zullen worden, moeten dan ook voorzien zijn van ‘voorgevels’ aan het park. Zo wint het park meer aan belang als publieke ruimte.

Zwevegem fig. 1In de eerste twee opties worden school en sporthal sterk op elkaar betrokken. Het park wordt opgeladen met woningbouw, en krijgt een open en gestructureerd karakter. De twee andere projecten splitsen de gebouwen van de school op en spreiden deze over het park. Ook op deze manier wordt het park beter doorwaadbaar en controleerbaar. Dit gebeurt in de derde optie door het park te begrenzen door de schoolgebouwen, en in de vierde optie door de school te midden van het publiek park te plaatsen. De eerste en de vierde optie worden verder besproken (fig 1).