KTA Zwijndrecht

TSO-BSO

Download de projectfiche (.pdf - 3mb)

SitueringOntwerp

Het water als draaischijf in de
ontwikkeling van de wijk

Het ontwikkelde masterplan speelt in op de voorstellen van het Ruimtelijk Structuurplan, zoals een heraanleg van het plein voor de voetgangerstunnel, de herstructurering en ontsluiting van de bestaande jachthaven, en de ontwikkeling van open groene ruimte aan het water. Het programma van de school vereist bovendien een oefendok, wat toelaat een nieuwe, grotere jachthaven te voorzien en met het oefendok aan elkaar te koppelen. De rol van het water komt hierdoor centraal te staan in het ontwerp (fig.1).
Project 1 - Zwijndrecht
Zwijndrecht fig2 havenplan Rond het water worden twee polen van activiteiten voorzien. Enerzijds rond de jachthaven activiteiten die inspelen op de buurt, toerisme en vrije tijd, zoals fiets- en wandelpaden die aansluiten bij het Scheldepark, buurtcafé, winkels, een havenkantoor, een infopunt en aula. Met deze ingrepen wil de studente een demonopolisering van het sociale wonen verkrijgen. Anderzijds worden rond het oefendok de zeevaartschool en de zeescouts ingepland, met kades, speelplaatsen, klaslokalen en auditoria (fig.2).

Door het complementaire gebruik van de jachthaven en het oefendok wordt het mogelijk het water optimaal in te zetten voor de gebruikers: in vakantieperiodes geniet de jachthaven mee van het oefendok, en tijdens de wintermaanden profiteert de school dankzij de jachthaven van een groter oefendok. Samen met de lopende projecten voor Linkeroever, zoals het IGLO-project, de Regattawijk en de Oosterweelverbinding, is het project één van de ingrepen die de verdere ontwikkeling op Linkeroever tot stand kan brengen.

Het water is de drager
van de school

De zeevaartschool is een unieke opleiding die zowel algemene als zeer specifieke schoolinfrastructuur nodig heeft. Het markantste ervan is het oefendok (fig.3). De oever is daarom vormgegeven als kade, waar de boten kunnen aanmeren (fig.4). Aan de kade, onder het maaiveld, bevinden zich de leslokalen en praktijklokalen met zicht op het water en op de rechteroever. De theorielokalen situeren zich op twee pontons die een verlenging zijn van de boulevard-as die in het IGLO-project doorheen de hele woonwijk loopt, en waarlangs ook het internaat voor schipperskinderen zich bevindt (fig.5).

Zwijndrecht fig 3, 4 en 5 school en omgeving Zwijndrecht fig 3, 4 en 5 school en omgeving

Zwijndrecht fig 3, 4 en 5 school en omgeving


Met deze pontonlokalen hebben de studenten letterlijk les op het water, en zijn ze dagelijks in contact met hun toekomst. Een derde gebouw is hoger en fungeert als een baken en nieuw gezicht voor de school én de wijk (fig.6). In dit gebouw bevinden zich de meer gemeenschappelijke en administratieve functies. De school moet op deze manier een aantrekkingspool worden voor buurtbewoners en erbuiten, en kan zo positief bijdragen aan de ontwikkelingen voor Linkeroever.

Zwijndrecht fig6 tekening school