Schoolmeubilair


Download de projectfiche
(.pdf)

SitueringProject

Een ergonomisch
aanpasbaar meubel op een
vlotte manier verstelbaar

Kinderen van de lagere school zitten een groot deel van de dag op een stoel. De meeste scholen gebruiken echter standaard stoelen, die niet aangepast zijn aan de grote groei die kinderen meemaken en de groeiverschillen tussen de verschillende leerlingen onderling. Dit gegeven staat haaks op het belang van een goede zithouding bij jonge kinderen. De studenten willen dan ook een ergonomisch aanpasbaar – en dus ook meegroeibaar – klasmeubel ontwikkelen. Daarnaast houden de studenten ook rekening met de basiscriteria voor schoolmeubilair, zoals stevigheid, duurzaamheid en eenvoud.

Vanuit hun basisdoelstellingen ontwikkelen de studenten verschillende concepten die de verstelbaarheid van een stoel aftasten (ig.1).
Project 1 - Zwijndrecht
Hierbij wordt al snel in de richting van buismeubelen gezocht. Deze bezitten niet de robuustheid van volhouten meubilair, maar lenen zich beter tot de beoogde flexibiliteit. Vanuit deze keuze wordt ook aandacht besteed aan de verschillende mogelijkheden voor verstelbare lengtes van tafel- en stoelpoten via kleurcodes, ringen, klemmen en pinnen (fig.2).
Project 1 - Zwijndrecht
De uitdaging is hierbij om het aantal instelpunten – vier voor een stoel en nog eens vier voor een tafel – te beperken. Het definitieve ontwerp wordt vanuit deze optiek verder ontwikkeld, met een minimum aantal instelpunten, een vlotte manier van verstellen met een zadelpenklem en zonder losse onderdelen die verloren kunnen raken (fig.3).
Project 1 - Zwijndrecht
Naar opberging toe kunnen de stoelen opgehangen worden aan de tafels, en kunnen de tafels zelf ook gestapeld worden (fig.4).
Project 1 - Zwijndrecht