Stedelijke Basisschool Appelterre

LAGER ONDERWIJS

Download de projectfiche (.pdf - 2.05mb)

Situering Ontwerp

Een vrije interactie tussen straat en schooldomein

De studenten ontwerpen een omhooggetilde multifunctionele sportzaal die zowel ingezet kan worden voor de school als voor de gemeente. Dit nieuwe volume garandeert meteen de aanwezigheid van de school in de straat, de school krijgt een gezicht. De open ruimte onder de sportzaal is een semi-publiek plein als overgangszone tussen school en gemeente en tussen speelplaats en straat. Er ontstaat van op de straat een doorkijk naar het schoolleven. Links van het overdekte plein en de sportzaal bevindt zich het verbouwde schoolgebouw, rechts de nieuwe gemeenschappelijke functies. (fig 1).

project Appelterre

project AppelterreDe nieuwe klassen enten zich vast op het oude schoolgebouw, en tonen zich duidelijk als een nieuwe aanvulling in het klassencomplex. De gemeenschappelijke functies worden als verschillende autonome modules gekoppeld: refter en keuken, bureau voor de directie en leraarskamer. De opdeling in twee vleugels zorgt voor een logische zichtbaarheid en bereikbaarheid van de klassen en de gemeenschappelijke functies (fig 2).

De semi-publieke ruimte functioneert als overdekte speelplaats, wachtruimte voor de ouders, en fietsenstalling. De opstelling van het plein en de gemeenschappelijke functies zorgt voor intelligente doorzichten. die meteen ook een soort van controle inbouwen in beide kijkrichtingen: wat gebeurt er op straat, wat gebeurt er op de speelplaats. Vanuit de directielokalen heeft men een goed zicht op de straat, vanuit de leraarskamer controleert men direct de aankomst of het vertrek van leerlingen of externe bezoekers. Vanuit de refter is er een sterke visuele verbondenheid met de speelplaats, waarbij het openschuiven van de ramen ook een fysieke verbinding kan vormen.

project Appelterre Daarbij is ook de circulatie van de verschillende functies duidelijk gedefinieerd. Zo dient het overdekte plein als een verdeelpunt voor leerlingen die zich naar de speelplaats begeven, voor externe personen naar de refter, de keuken, de sporthal of de directielokalen. Ook de leraarskamer is een centraal punt dat verbonden is met de refter, de speelplaats, de directielokalen en de hoofdingang aan het plein (fig 3).


Een panoramisch platform voor school en omgeving

De tribune van de opgetilde sportzaal kijkt uit over het achterliggende weidse landschap (fig 4). Het landschap rondom het dorp dat slechts deels zichtbaar is vanaf de speelplaats openbaart zich vanuit deze hogere positie. Omgekeerd zorgt de opgetilde sportzaal dat de school op haar beurt zichtbaar wordt voor de omgeving. Samen met het onderliggende plein vormt de sportzaal een sterk visueel baken in de straat. Ze is apart toegankelijk vanaf het overdekte plein en stelt zich open voor buitenschoolse activiteiten. Hierdoor is de school als referentiepunt voor het dorp niet louter visueel, maar krijgt ze ook een sociale verankering in het dorp die het schoolgebeuren overstijgt. Ook de plaatsing van de nieuwe gemeenschappelijke functies in afzonderlijke volumes rechts van het plein zorgen voor een breed gebruik dat zich zowel op de school als de omgeving toespitst.

project Appelterre