De Richter Genk

MPI-BuSO

Download de projectfiche (.pdf - 5mb)

Een centrale eenheid
die beide scholen verenigt

Na de voorgestelde afbraak van de oude gebouwen blijft de site een chaotische verzameling van elementen: het extra bewaarde oude schoolgebouw van het BuSO, de nieuwere gebouwen her en der verspreid op het terrein, speelplaatsen,... Een nieuw gebouw moet zich hier in inpassen en de site als geheel structureren (fig.4). Het gebouw wordt een baken op de campus dat een gezicht en identiteit geeft aan de scholen.

Project 1 - De Richter Genk

Dit betekent dat het gebouw relaties met de andere gebouwen en de omgeving opwekt, maar ook dat het gebouw intern gestructureerd wordt door de organisatie van de ruimtes onderling, hun relaties met de andere gebouwen en de omgeving. Op deze manier ontstaat een organigram van de functies in het nieuwe gebouw (fig.5). Hierbij wordt rekening gehouden met de wensen die in de fiches geformuleerd werden, zoals een plaats aan de rustige kant van het gebouw en het terrein voor het type 2 van MPI, een centrale plaats voor algemene lokalen, een plaats dicht bij de paramedici voor opleidingsvorm 2,... Het organigram maakt zo van de nieuwbouw een centrale eenheid die beide scholen zowel binnen het gebouw als op het terrein verenigt.

Project 1 - De Richter Genk

Ruimtes en grenzen ontwerpen
die de juiste relaties genereren

Bij het ontwikkelen van het gebouw is de eigenheid van de verschillende types met hun onderlinge relaties van belang. De gevel van het gebouw vormt zo een in- en uitstulpende huid die grenzen vastlegt met de omgeving en die intieme buitenruimtes omarmt. De verkregen indeling creƫert zones die aan de verschillende groepen een plek en eigenheid geven (fig.6-7).

Project 1 - De Richter Genk

Project 1 - De Richter Genk

De studenten willen via een skeletstructuur een zekere flexibiliteit toelaten in een toekomstige organisatie van de lokalen. De lokalen zelf worden daarom gevormd door invulwanden: glaswanden, kastenwanden en gesloten wanden. Door dit systeem wordt het makkelijk om ruimtes en grenzen te ontwerpen die de juiste relaties genereren tussen de klassen, de gangen en de andere lokalen (fig.8). De school wordt zo als een huis met kamers waar elke leefgroep zijn eigen plek krijgt.

Project 1 - De Richter Genk