Groene openluchtkamers
als pedagogische inzet
Het groengebied van beide schoolsites dient als aanzet om de schoolgebouwen in de toekomst tot gebouwenclusters om te vormen. De nood aan openbare ruimte en publieke functies zoals bibliotheek, cultuur en recreatie kan op deze manier mee opgenomen worden door de scholen, en hen tot een brede school maken. De gebouwenclusters organiseren de open ruimte rondom in duidelijk definieerbare groene openluchtkamers, met elkaar verbonden via groencorridors. Iedere cluster beschikt bovendien over een private buitenruimte binnenin (fig 3).
Om de gewenste uitbreiding van de school te realiseren kijken de studenten naar de onderbezette gemeentelijke gebouwen aan de straatzijde (fig 4). Er ontstaat op deze manier een gebouwen- en terreinruil tussen de gemeente en de school. De huidige refter en sportzaal, in het midden van het schoolterrein, worden afgebroken en overgeheveld naar het KTA. Daar vormen ze een cluster die opengesteld kan worden voor de buurt. Het gemeentehuis wordt gerenoveerd en ingericht als schoolgebouw. Langs de straatzijde krijgt de school zo een duidelijke aanwezigheid op het dorpsplein. De cluster van het lager onderwijs creƫert na afbraak van de overtollige gebouwen een ruime speelplaats, daar waar de speelruimte vandaag versnipperd en opgedeeld is (fig 5).