Kouterschool Zwevegem

LAGER ONDERWIJS

Download de projectfiche (.pdf - 4.5mb)

Het park als ontmoetingsplek
en doorgangszone

Het park wordt opgewaardeerd tot een aantrekkelijke en goed bereikbare publieke ruimte. Door de ingangen duidelijker te articuleren wordt het park opengetrokken naar de omgeving. Een centrale ruimte dient als ontmoetingsplaats, en het park wordt gestructureerd als doorgangszone voor de zwakke weggebruiker. Op deze manier kan de sociale controle er verbeteren. Het accentueren en opentrekken van de toegangen tot het park laat toe dat het park opnieuw deel gaat uitmaken van de omgeving en haar verborgen en ontoegankelijk karakter verliest. (fig 6)

Zwevegem fig. 6

De school als centraal paviljoen in het park

Zwevegem fig. 7De school wordt losgekoppeld van de sporthal en midden in het park geplaatst. De centrale plaatsing van het gebouw stimuleert het gebruik van het park als doorgangsruimte en ontmoetingsplek. De school geeft het park opnieuw een doel. Het gebouw is een onafhankelijk volume, met duidelijk afgebakende grenzen. Hierdoor ontstaan twee gebieden die een eigen sfeer genereren: het historische park aan het gemeentehuis als wandelplek om rustig te vertoeven, en het wijkpark als park voor de jongeren waar sport en spel centraal staan. Het groen wordt doorgetrokken naar de randen, de vier toegangen, zodat het een uitnodigende plek wordt (fig 7).

Zwevegem fig. 9

Zwevegem fig. 8Door de school centraal te situeren wordt de plek een ontmoetingsplaats waar gespeeld en geleerd wordt, en waar ook allerlei evenementen georganiseerd kunnen worden (fig 9). Het schoolgebouw omarmt een centrale speelplaats. Naar het wijkpark toe is deze open, waardoor de speelplaats mee deel kan uitmaken van de speelzone van het park. De klaslokalen zijn op het noorden gericht, hierdoor worden ze niet gehinderd door zoninval en hebben de klassen uitzicht op het rustige historische park. De sporthal zelf wordt geplaatst langs de drukke toegangsas voor Zwevegem, en vervolledigt daar het bouwblok. Haar afzonderlijke plaatsing laat polyvalent gebruik voor schoolse en buitenschoolse activiteiten makkelijk toe. De ingang van de sporthal is op het park gericht. Dit stimuleert de activiteit en beleving van het park maakt en een veilige verbinding tussen school en sporthal mogelijk (fig 8).