Emmaüsinstituut Aalter

ASO-TSO-BSO

Download de projectfiche (.pdf - 6.6mb)

Speelplaatsen voor
verschillende leeftijdsgroepen

Vanuit het opgegeven programma ontwerpen de studenten een organigram dat de toekomstige situatie weergeeft: relaties, dubbelgebruik en extern gebruik worden er in opgenomen (fig.3). De studenten brengen eenheid en structuur volgens de logica van de site. Het integreren van de technische afdeling bij de hogere graden ASO-TSO betekent hier niet dat de site naar onderwijstype geherstructureerd wordt. ASO, TSO en BSO worden samengevoegd volgens de gedachte van inclusief onderwijs. Het criterium is de leeftijd. De opdeling in twee zones met speelplaatsen en klasgebouwen volgens leeftijdsgroepen blijft behouden en beide zones worden verder verdicht (fig.4). De studenten schenken specifieke aandacht aan de ontmoetingsruimtes zoals pc-lokalen en speelplaatsen die aan de verschillende leefwerelden binnen de leeftijdsgroep van de hogere graden moet tegemoetkomen (fig.5).

Een brede school met een
duidelijke plaats in
het gemeenschapsleven

De gemeenschappelijke functies in de centrale middenzone, deels bestaand en deels nieuwbouw, vormen na schooluren een wijkcentrum voor andere activiteiten (fig.6). Dit leidt tot een brede school met een duidelijke plaats in het gemeenschapsleven.De studenten ontwikkelen verschillende schema’s die het gebruik en de toegangen voor onder andere de muziekacademie, de basketbalclub, het volwassenenonderwijs of een fuif toelichten (fig.7). Functies zoals een cafetaria en sporthallen worden zo multidisciplinair mogelijk voorgesteld. De studenten houden bovendien rekening met de principes van Universal Design, zodat de school effectief voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk zou zijn (fig.8).