Ten Berge Berlare

Kleuter - Lager onderwijs

Download de projectfiche (.pdf - 5mb)

Het stratennetwerk
wordt doorgezet

De speelstraat tussen kleuterschool en basisschool verbindt het nieuwe plein aan de voorzijde met het groene achtergebied. Parallel, tussen school en bos, wordt een aftakking voor fietsers voorzien. Vanuit de naastgelegen woonwijk wordt een straat verlengd tot aan het schoolgebouw. Het stratennetwerk wordt op deze manier doorgezet, en verbindt de school op verscheidene manieren met zijn omgeving (fig 4).

Deze assen structureren de verschillende schoolfuncties: kleuterklassen, klassen voor de lagere school, directie, crèche en naschoolse opvang, sportzaal en refters (fig 5). Er ontstaat een hiërarchie tussen de verschillende toegangen en circulatieassen, die de organisatie en het uitzicht van de binnenstraat bepalen.


Zo zal zich niet ver van de wegverbinding met de woonwijk een wachtplaats voor de bus situeren, en worden de twee refters teruggetrokken om halverwege de speelstraat een plein te creëren. Dit plein betekent op zijn beurt de grens met het meest private deel met klassen (fig 6).

Het verbinden van klassen
stimuleert andere werk- en
leermethodes

Om de kinderen een duidelijke plaats binnen de school te geven, worden de verschillende klassen per graad gegroepeerd.
De klassen kunnen twee aan twee met elkaar verbonden worden, en één grote ruimte vormen. Lesgeven kan op deze manier variëren van een klassieke opstelling over werken in groepjes tot samenwerken. De klassen worden gezien als introverte ruimtes, die per graad een meer open karakter krijgen. De klassen van de lagere graden kijken uit op een omsloten patio, en kunnen bovendien aan deze buitenruimte geschakeld worden. De andere klassen grenzen aan de speelplaats en hebben zicht op het achterliggende bos. Zij kunnen zich de brede circulatiegangen toe-eigenen. Op deze manier vergroten de klassen niet alleen hun werkoppervlakte, het openbreken van de begrenzing van de vier klasmuren stimuleert ook andere werk- en leermethodes (fig.6).

Bij het kleuterblok kunnen drie of vier klassen tot één grote ruimte gegroepeerd worden. De scheiding tussen gang en klas is hierbij een volle, gesloten wand, die via in- en uitstulpingen kleine speelhoeken vormt langs haar beide zijden. Op deze manier wordt ook de brede gang opnieuw ingezet als polyvalente speelruimte.

De sportzaal en de refters
worden opgevat als buurtruimte

Tussen de cluster met de gemeenschappelijke functies en de verschillende schoolfuncties wordt een straat getrokken die deze functies afzondert van de school en ze op de buurt betrekt. De sportzaal en de refters voor de kleuterschool en de lagere school worden opgevat als buurtruimte, en kunnen afzonderlijk van de school gebruikt worden. Met wanden die zich kunnen openvouwen tussen refters en sportzaal en tussen refters en straat kan dit gebouw evolueren van verschillende uitbreidbare ruimtes met zichten en verbindingen naar elkaar, tot één grote, polyvalente ruimte, met een waaier aan mogelijkheden.