KTA Zwijndrecht

TSO-BSO

Download de projectfiche (.pdf - 3mb)

SitueringOntwerp

Een maritieme campus
met internationale draagkracht

Met de op til zijnde veranderingen voor Linkeroever, zoals het woonproject Regatta, het IGLO-project in de sociale woonwijk, een nieuw groengebied, de uitbreiding van het naburige bedrijventerrein en de Oosterweelverbinding zal het gebied in de komende jaren sterk evolueren, opgewaardeerd worden en uitbreiden.

Zwijndrecht fig1 plan school en haven

Het ontwerp wil inspelen op deze tendensen, en wil het KTA laten uitgroeien tot een maritieme campus. Het nabijgelegen internaat voor schipperskinderen en de basisschool bieden hierbij reeds een meerwaarde. Ook de suggestie van het Ruimtelijk Structuurplan voor de herstructurering van de jachthaven wordt mee opgenomen in het ontwerp en uitgebreid tot een nieuwe, grotere jachthaven. Met deze ingreep wordt ook het stratenpatroon in en rond de site aangepast zodat de site een betere bereikbaarheid krijgt (fig.1).

Daarnaast voorziet het ontwerp in een hoop nevenfuncties die een meerwaarde kunnen betekenen voor deze plek zoals de zeescouts, een promotiecentrum voor de Belgische scheepsvaart, een avondschool, havenpolitie, een zeevaarthotel, een auditorium voor congressen, een centrum voor toerisme en horeca. De gebouwen voor deze functies worden ingeplant rond de nieuwe jachthaven (fig.2).

Zwijndrecht havenplan


Een compact gebouw om
open ruimte in de
omgeving te vrijwaren

De nieuwe school voor het KTA bevindt zich tussen het internaat en de jachthaven. Het ontwerp is gebaseerd op het schoolgebouw Leutschenbach in Zürich van de architect Christian Kerez. Het studentenontwerp vertrekt van een zelfde stalen vakwerkstructuur die over vijf verdiepingen de verschillende schoolfuncties zoals refter, sportzaal en klassen verdeelt (fig.3). Het stapelen van de schoolfuncties maakt de school tot een uiterst compact gebouw om zoveel mogelijk open ruimte in de omgeving te vrijwaren. Dankzij de vakwerkstructuur is de invulling van de schoolfuncties zeer vrij - er zijn bijvoorbeeld geen gangen - en kan het gebouw later altijd een andere functie huisvesten.

Zwijndrecht fig3 3D model school havenplan

Het gebouw wordt verhoogd zodat er visueel contact blijft tussen het internaat en de jachthaven, en laat toe een geluidbuffer te creëren tussen de ondergrondse praktijklokalen en ateliers en de verhoogde klaslokalen (fig.4-5). De inkom van de school loopt via een dalende helling naar de ateliers en loopt door onder de straat, die het verlengde is van de IGLO-as die vanuit de sociale woonwijk vertrekt. De helling komt weer boven voor het internaat, en creëert op deze manier een verbinding tussen school en internaat, en een scheiding tussen straat en school.

Zwijndrecht fig4 doorsnede haven

Zwijndrecht fig5 plattegrond school

Door de compacte stapeling in de hoogte fungeert het gebouw bovendien als een baken in de omgeving, die op schaal is van de omringende sociale woonblokken.